דוד
30/12/2015
|
הרחקה מריח
הסתפקתי בשאלה
האם צריך להתרחק מריח של צואה מכוסה, 4 אמות ממקום שכלה הריח או רק למקום שאינו מריח?
אסביר את צדדי הספק,
1. לא כתוב במפורש שיש חילוק בין צואה גלויה למכוסה לענין הריח.
2. בדין צואה מכוסה מתחת לבגדיו ובדין צואה שבגומה הלשון היא "שאין ריח רע מגיע אליו" משמע יש ריח מהצואה, רק שהוא לא מגיע לאפו. ואע"פ שהוא בתוך 4 אמות של הריח מותר לו לקרוא ק"ש.
3. צואה בחדר אחר צריך להתרחק רק שלא יריח. השאלה האם צואה מכוסה דינה כמו צואה שבחדר אחר.
אשמח לתשובה תודה רבה מראש.
|
הרב אלאשוילי
31/12/2015
|
תשובה
אכן הבחנה נכונה. ונראה שהכלל הוא כזה: בכל מקום שלא צריך להתרחק ד’ אמות מהצואה עצמה (כגון שהיא מכוהה או שהיא ברשות אחרת, או צואת כלב וכיו"ב), לא צריך גם להרחיק ד’ אמות מהריח, אלא מספיק שהריח אינו מגיע אליו.
|
דוד
31/12/2015
|
צואה בבית הכנסת
תודה על התשובה וההסבר.
לפי זה צריך להבין את המקרה שיש צואה בביהכנ"ס. כותב אדמוה"ז שהש"ץ יעצור וימתין עד שיוציאו את הצואה החוצה, כי בודאי אחד מהמתפללים יהיה בד’ אמות של הריח.
לכאורה אפשר לכסות הצואה ואז יוכלו לעמוד בכל מקום שאין ריח, אפילו בתוך ד’ אמות של הריח. וא"כ מקום האיסור בבית הכנסת יקטן בד’ אמות מכל כיוון (דהיינו כל הרדיוס של ד’ אמות שבו לא מריחים ריח צואה אבל הוא בתוך ד’ אמות של הריח) ואולי אז כן יוכלו כל המתפללים להיות במקום המותר.
ואם גם במקרה שיכסו עדיין נחשוש שאחד מהמתפללים לא יהיה לו מקום, במקום המותר, אדמוה"ז היה צריך לכתוב שאפילו אם יכסו את הצואה בוודאי אחד מהמתפללים יריח את הצואה.
|
הרב אלאשוילי
31/12/2015
|
תשובה
אין הכי נמי, כיסוי צואה היה מועיל להקטין את הבעיה, אבל אדה"ז נקט בעצה פשוטה וראויה יותר, להוציא את הצואה מבית הכנסת.
|
לוי
07/01/2016
|
בנוגע לשאלה הראשונה, לכאורה הדברים מפורשים בשולחן ערוך: אָסוּר לִקְרוֹת קְרִיאַת שְׁמַע כְּנֶגֶד אַשְׁפָּה שֶׁרֵיחָהּ רַע (אֲפִלּוּ אֵין הָרֵיחַ מִצּוֹאָה מְגֻלָּה שֶׁעָלֶיהָ[54], אֶלָּא מֵהַטְּמוּנָה וּמְכֻסָּה[55]), אוֹ מִצּוֹאָה שֶׁחָלְפָה וְעָבְרָה וְנִשְׁאַר רֵיחָהּ שָׁם[56] (וְהוּא שֶׁהָרֵיחַ מַגִּיעַ אֵלָיו[57])
|