דוד
18/12/2015
|
עשה של כי קבור תקברנו ביום ההוא
בסימן עב סעיף ב כותב אדמוה"ז שהתירו להוציא את המת סמוך לזמן קריאת שמע של ערבית אפילו שאין זמן לקוברו לפני זמן ק"ש כדי שלא יעבור על עשה של כי קבור וכו’ אם לא יקברנו לפני השקיעה ( אף שיכול לקוברו בלילה ולא יעבור על איסור של בל תלין)
וקשה ממה נפשך, אם יכול לקוברו לפני השקיעה לכתחילה מותר להוציא את המת כי זה לא סמוך לק"ש ולא על זה מדובר פה. ואם אינו יכול לקוברו לפני השקיעה גם כך יעבור על האיסור של כי קבור וכו’?
|
דוד
18/12/2015
|
המשך
אולי אפשר לתרץ לפי מה שכתוב בסימן עא סעיף א שהזמן שאונן פטור ואסור בדברי תורה הוא עד הקבורה דהיינו "מיד שמתחילין להשליך עפר על המת". לפי זה אפשר לומר שבסימן עב מדובר שרוצה להוציא את המת בזמן שאין שהות לסיים את כל הקבורה לפני זמן ק"ש אך יספיק להשליך קצת עפר וזה יספיק בשביל שלא יעבור על האיסור של קבור תקברנו ביום ההוא.
אשמח לתגובתכם, תודה רבה מראש.
|
הרב אלאשוילי
19/12/2015
|
תשובה
אפשר לומר כן ועדיין דוחק. אך ראיתי מתרצים שברגע שמוציאים את המת לקבורה מבעוד יום כבר לא עוברים על מצות עשה אפילו אם מעשה הקבורה בפועל היה בלילה. וגם זה חידוש גדול.
|