עשיית חפציו קודם ק"ש

    הוסף תגובה לדף הראשי
    חיים
    03/12/2015

    עשיית חפציו קודם ק"ש

    בסימן ע’ כותב אדה"ז "אבל לאחר שעלה עמוד השחר אסור להתעסק בצרכיו עד שיתפלל כמו שיתבאר שם ואפשר דהוא הדין לקריאת שמע שהיא קבלת מלכות שמים ולא דמי לאכילה דה"ט שיתפלל על דמו"
    בביאור הנפלא שלכם כתבתם שולא דמי לאכילה זה חוזר ללמעלה להבדל בין אכילה למרחץ שהסיבה שהחמירו באכילה ה בגלל שאסור לאכול קודם שיתפלל על דמו,
    על ביאור זה קשה 1. הרי האיסור לאכול קודם שיתפלל על דמו מתחיל בעלות השחר והאיסור לאכול חצי שעה קודם זה שמא ימשך, למה לומר שבגלל שאחרי עלות השחר אסור לאכול אסרו חצי שעה קודם? האם מצאנו מי שאומר שזה הסיבה שהחמירו?
    2. זה שאסור לאכול בחצי שעה שקודם עלות זה בגלל התפילה ולגבי קריאת שמע זה לא נחשב התחיל באיסור, והראיה מזה שאדה"ז מסתפק האם יש איסור עשיית חפציו קודם קריאת שמע ולכאו’ מה נפק"מ הרי בלאו הכי אסור לעשות חפציו קודם התפילה אלא ע"כ שאם אין איסור עשיית חפציו קודם ק"ש זה לא נחשב התחיל באיסור שצריך להפסיק כי לגבי ק"ש אין איסור ולגבי תפילה כיון שזה דרבנן אפי’ אם התחיל באיסור לא צריך להפסיק.
    לכן נראה לבאר שזה המשך של הסוגריים (וכך הדפיסו בהוצאת קה"ת) שהוא אומר שזה שאסור להיכנס למרחץ אחרי עלות השחר זה לא גזירה שמא ימשך כי זה לא זמן שרגילים להיכנס למרחץ ולכן אמור להיות מותר גם אחרי עלות השחר והסיבה שאסור להיכנס למרחץ אחרי עלות השחר זה בגלל שאסור לעשות חפציו קודם התפילה אבל זה שאסור להיכנס למרחץ בגלל שזה לפני התפילה זה לא סיבה להצריך אותו להפסיק לקר"ש כי לגבי קר"ש זה נחשב שהוא התחיל בהיתר לכן כותב אדה"ז שאפשר שאסור גם קודם ק"ש לעסוק בחפציו, ומוסיף ע"ז אדה"ז שאף שמצאנו בפוסקים שלפני ק"ש אין איסור לאכול כמו שכותב בהמשך הסעיף שלפי הדעה השניה הסיבה שצריך להפסיק לקר"ש זה רק בגלל שהוא צריך להפסיק לתפילה וצריך לסמוך גאולה לתפילה, לכן אומר אדה"ז שזה לא דומה לאכילה שאסור בגלל ששם הסיבה שאסור לאכול כי זה קודם שיתפלל על דמו ומובן שזה לא שייך בק"ש אבל עשיית חפציו יתכן שאסור אף קודם קר"ש.
    אשמח לתגובתכם,
    ותודה רבה על המבחן ועל הביאור.

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    03/12/2015

    תשובה

    לא הבנתי הביאור שלכם, איך אפשר שהוא מבאר כאן לפי הדעה שעדיין לא הביא אותה כלל? ומה גם שלפי אותה דעה מבאר בקו"א שאפשר שכן הוא גם בק"ש, עיין שם.

    שלח תגובה
    חיים
    04/12/2015

    1. לא התכוונתי שהוא מבאר לפי הדעה השניה אלא שהוא רק מסביר שהאיסור של עשיית חפציו שונה מהאיסור של קודם שתפללו על דמכם ולכן זה אסור גם בק"ש משא"כ קודם שתפללו על דמכם שאסור בק"ש ולא בתפילה, רק הוספתי שבדעה השנייה רואים שהאיסור של קודם שתתפללו על דמכם זה לא אסור לפני ק"ש אבל גם הדעה הראשנה מודה שיש כזה איסור לאכול קודם שתתפללו על דמכם רק שס"ל שאם התחיל בהיתר לא אסרו עלי להמשיך אבל אם לא התחיל אסור להתחיל, ויש נפק"מ גם לפי הדעה הראשונה בזה שהאיסור הזה הוא לא לפני ק"ש שאם עבר והתפלל בלי לקרוא ק"ש שאין איסור לאכול לפי הטעם הזה אבל באמת האיסור הנוסף שיש באכילה לפני התפילה שהוא אותי השלכת אחר גיווך באמת יש בק"ש כמו שהוא כותב בקו"א. 2. ראיתי בתהלה לדוד שהסיבה לאסור בחצי שעה שקודם עלות אכילה כי זה דבר המצוי ולא בגלל שזה יותר חמור כי קודם שהתפלל על דמו. 3.מזה שהוא צריך לומר שיש איסור עשיית חפציו לפני ק"ש רואים שאם יש איסור רק בגלל התפילה זה לא נקרא התחיל באיסור לכן חייב להיות שהסיבה שאסור לאכול לא קשור לתפילה אלא סתם שמא ימשך בגלל שזה שכיח. תודה רבה

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    04/12/2015

    תגובה

    לא כל כך זכיתי להבין את כל כוונת דבריכם, בכל מקרה אני משאיר את הענין לעיון המעיינים כאן, ומי שיכול לתרום לדיון הזה תבוא עליו ברכה. כי גם הביאור שלי יש בו דוחק מסוים כמו שכתבת..

    שלח תגובה
    חיים
    06/12/2015

    תוספת הסבר

    א- האיסור להיכנס למרחץ אחרי עלות השחר שונה מהאיסור להיכנס למרחץ לפני מנחה כי לפני מנחה כיון שרגילים להיכנס למרחץ גזרו חכמים שמא ימשך אבל בשחרית כיון שאין רגילין להיכנס למרחץ לא גזרו אבל בכל זאת אחרי עלות השחר אסור בגלל איסור אחר שאסור לעשות חפציו לפני התפילה. ב- פה בסעיף כתוב שבק"ש אם התחיל באיסור צריך להפסיק, באכילה הדין מובן כי הסיבה שאסור להתחיל לאכול סמוך לעלות השחר היא בגלל ק"ש (שגזרו שמא ימשך כי אכילה סמוך לעלות השחר שכיחה ולכן יש את הגזירה) אבל מי שנכנס למרחץ שאין את הגזירה כי זה לא שכיח ויש איסור צדדי של עשיית חפציו קודם התפילה, לכאו’ לגבי ק"ש זה לא נחשב שהוא התחיל באיסור כי האיסור קשור לתפילה אז למה שנחייב אותו להפסיק לקרוא ק"ש כי הוא עשה איסור בהלכות תפילה, לכן מחדש אדה"ז שיש איסור של עשיית חפציו לפני ק"ש ולכן אם הוא נכנס למרחץ אחרי עלות הוא התחיל באיסור גם כלפי ק"ש ולכן הוא צריך להפסיק. ג- כלפי החידוש שיש איסור בעשיית חפציו לפני ק"ש היה קשה לאדה"ז לכאו’ למה שנומר שיש איסור לפני ק"ש הרי לגבי איסור אכילה לפני התפילה נראה מדברי הפו’ שאין איסור אכילה לפני ק"ש, עונה ע"ז אדה"ז שדין האכילה לפני התפילה שונה כי זה קשור לעניין של תתפללו על דמכם משא"כ עשיית חפציו שאפשר לומר שאסורה גם לפני ק"ש. ד- בקו"א מוסיף רבינו שגם לגבי איסור אכילה לפי הטעם השני שמוזכר בגמ’ ובפוסקים שלומדים מהפסוק ואותי השלכת אחר גיווך שאחר שנתגאה זה קיבל עליו מלכות שמים, טעם זה שייך גם בק"ש.

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    07/12/2015

    תגובה

    גם אחרי ההוספה לא השתכנעתי.

    שלח תגובה