דוד
29/11/2015
|
קריאת שמע לחתן ביום חופתו
בסימן ע סעיף ג בהערה לא כתבתם שביום החופה החתן חייב בק"ש.
לכאורה כותב אדמוה"ז במפורש שחתן שחופתו ביום ד’ פטור מק"ש כבר מהלילה שלפני החופה דהיינו מליל ד’.
בזה הוא מסביר שהשלושה ימים שבהם החתן פטור מק"ש הם חוץ "ובנוסף" ליום החופה עצמו שגם בו הוא פטור.
|
הרב אלאשוילי
30/11/2015
|
תשובה
אכן טעות, ויש לתקן כדבריך. תודה על שימת הלב.
|
הרב אלאשוילי
30/11/2015
|
הוספה
יש להוסיף שטעם הפטור ביום החופה הוא "לפי שהוא עוסק במצוה כל היום בהכנה לנישואין, וכל העוסק במצוה פטור ממצוה אחרת" (לשון הט"ז סק"א), משא"כ לאחר החופה הפטור הוא משום טירדת מצוה על עסק הבתולים, ולכן הפריד רבנו את הפטור של יום החופה מהפטור שלאחר החופה, כי אלו שני טעמים שונים (וכנראה זה מה שגרם אצלי לשיבוש).
|
דוד
30/11/2015
|
חידושו של אדמוה"ז
תודה רבה.
במבט ראשון אכן נראה שאדמוה"ז סובר כהט"ז אך לכאורה לאדמוה"ז יש חידוש על דבריו כי לפי רבינו בגלל הטעם של עוסק במצוה החתן פטור כבר "מהלילה הקודם" משא"כ לפי הט"ז (שמביא בעצם את תירוצו הראשון של הב"י על הטור) הוא פטור רק מהבוקר של יום חופתו
|
הרב אלאשוילי
30/11/2015
|
תשובה
נכון, כיון שהיום מתחיל מהלילה שלפניו, אז הוא פטור כבר מהלילה.
|