חיים
24/11/2015
|
נטילת ידיים שחרית
כתב השו"ע הרב בסימן ד’ סעיף ג’ שאם אין לו כלי בכל זאת יברך משום לא פלוג,
כתבתם ע"ז בהערה כ"ג שמשום לא פלוג יברך על נטילת ידיים ולא על נקיות ידיים,
לכאו’ צריך להבין בכלל למה שיברך הרי נראה שיברך אפי’ אין בדעתו להתפלל מיד ולכאו’ הוא לא יוצא לא לדעת הרשב"א כי זה בלי כלי ולא לדעת הרא"ש כי זה לפני התפילה?
תודה רבה
|
הרב אלאשוילי
25/11/2015
|
תשובה
זו הכרעת רבנו הזקן ע"פ דברי רמ"א ס"ז ומ"א סק"ד. ובגלל שאלתך הוסיף אדה"ז טעם שלא מופיע בפוסקים: "משום דלא פלוג רבנן", שלכן יכול לברך אף שאין בכוונתו להתפלל מיד, כמו מי שנטל ידיו בכלי.
|
הרב אלאשוילי
25/11/2015
|
הוספה
לאחר עיון נראה לי שענין זה צריך ביאור נוסף, ותקנתי אצלי כך: כלומר, "לא ימנע בשביל זה": א) "מלברך", אף שאינו רוצה להתפלל מיד, ב) "על נטילת ידים", ולא "על נקיות ידים" (אם רוצה להתפלל מיד כדלקמן), אף שנוסח ברכה זו נתקנה על שם ה"נטלא" (שהוא כלי המחזיק שיעור רביעית), כדלעיל סוס"א., משום שלא חילקו חכמים בנטילה של שחרית, ואמרו שגם בנטילה שלא בכלי או בכלי שלא ברביעית – יש לו לברך כמו מי שנטל ידיו בכלי וברביעית מים.
|