יהודה
12/04/2015
|
להדליק מזגן בשבת ויו"ט
האם מותר לאמר לגוי או (להבדיל) לילד יהודי שמתחת גיל 3?
|
הרב אלאשוילי
13/04/2015
|
תשובה
ע"י קטן אסור בכל מצב. אבל ע"י גוי הדבר תלוי:
בימים קרים מאד (בטמפרטורה של חמש מעלות ומטה), ניתן להדליק מזגן לחימום ע"י גוי, שהכל חולים הם אצל הקור הגדול. ואם יש שם תינוק ניתן לומר לגוי גם בטמפרטורה גבוהה יותר בהתאם לצורכו של תינוק.
ובנוגע לימים חמים, נחלקו הפוסקים בני זמנינו אם ניתן להדליק ע"י גוי, כלומר, האם גם לגבי חום אומרים הכל חולים הם אצל החום הגדול, ודעתי נוטה בזה לחומרא, וכמו שמשמע בזה מהמובא בשוע"ר בסי’ שיג שאין להסיר החלונות בימים חמים אפילו ע"י גוי.
ואם יש בבית חולה (אפילו שאין בו סכנה) שזקוק לאויר נעים ניתן לסמוך על הפוסקים המקילים ע"י גוי (ונראה שמ30 מעלות ומעלה נקרא חום גדול). אבל בימים שאינם חמים כל כך, בודאי שאין להקל.
|
אורח
13/04/2015
|
להדליק אור לצרכי ציבור ע"י גוי
בבית כנסת ?
|
הרב אלאשוילי
13/04/2015
|
תשובה
אסור, כי בשביל להתיר מלאכה ע"י גוי לצורך מצוה אפילו של רבים צריך "שבות דשבות", וכאן זהו רק שבות אחת, אלא א"כ מדובר במנורות שאין בהם חוט להט ואין בהם דין מבעיר.
|
אורח
17/04/2015
|
להדליק אור לצרכי ציבור ע"י גוי
מה זה "שבות" ומה זה "שבות דשבות"?
|
הרב אלאשוילי
17/04/2015
|
תשובה
שבות זהו איסור דרבנן, ושבות דשבות זהו איסור דרבנן על איסור דרבנן. אמירה לגוי לעשות איסור דרבנן זהו שבות דשבות שהתירו חכמים לצורך מצוה או צורך גדול. ואילו אמירה לגוי לעשות מלאכה של תורה כמו הדלקת אש או מנורה זהו שבות אחת שלא הותרה לצורך מצוה.
|