פתיחת בסלי/צ’יפסי/במבה/קראנץ’ וכדומה בשבת

    הוסף תגובה לדף הראשי
    מאור בטאשוילי
    28/08/2014

    פתיחת בסלי/צ’יפסי/במבה/קראנץ’ וכדומה בשבת

    נזכרתי היום שהרב אמר באחת השבתות בשיעור הצהריים, כי המד"א של שכ"ח לוד אוסר פתיחת במבה (וכדומה כל שאר הממתקים) בהדבקה של השקית, ואתה הרב אמרת שאתה מתיר.
    רציתי לדעת איך זה מסתדר אם מה שכתוב בשו"ע אדה"ז סימן שמ הלכה י"ז : "אף על פי שחתיכת תלוש מותרת לכתחילה כשאינו מקפיד לחתכו במדה כמ"ש סי’ שי"ד מכל מקום אם על ידי זה מתקנו להשתמש בו איזה תשמיש חייב משום תיקון כלי אם מחתכו בסכין כמ"ש בסי’ שכ"ב גבי קטימת קיסם ושלא בסכין פטור אבל אסור. לפיכך אין שוברין את החרס ואין קורעין את הנייר המותרים בטלטול כדי להשתמש בהם איזה תשמיש מפני שהוא כמתקן כלי עיין ס’ תק"ח . אבל המפרק ניירות דבוקים הרי זה תולדת קורע והמדבק ניירות או עורות בקולן של סופרים וכיוצא בו הרי זה תולדות תופר וחייב..."
    משמע מלשון אדה"ז (לכאורה לפי הבנתי הדלה) שאי אפשר לפתוח את שקית הבמבה במקום ההלחם (הדבק) או שאני לא תופס איזושהי נקודה בלשון הזהב של אדה"ז ?
    באם זה לא מכביד על כבוד הרב, אשמח למקורות.

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    28/08/2014

    תשובה

    אענה לך בסברא, דין הקורע זהו רק כששני דברים מודבקים על ידי דבר שלישי, בהלחמה אין דבר שלישי המחבר ביניהם אלא נדבקו זה בזה מהחום הנוצר ע"י הלחמה, ולכן אין בזה קורע. ואפילו אם נאמר שיש בזה דין קורע, הדין הוא שאם ההדבקה היא זמנית מותר לקרוע לצורך, ראה שו"ע אדה"ז סי’ שיז ס"ז.

    שלח תגובה