קפה בשבת

    הוסף תגובה לדף הראשי
    חיים אהרון
    08/05/2014

    קפה בשבת

    שלום כבוד הרב,


     


    דבר ראשון אין לתאר את גודל המהפך שחולל האתר הקדוש שולחן הרב, הן בשיעורי הלכה באינטרנט ובעיקר השו"ת הנפלא המופיע פה.


    דבר שני, בהכנת קפה בשבת, האם יש עדיפות לשפוך קודם את המים ואחר כך להוסיף את הקפה או שאין בזה עניין כלל?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    09/05/2014

    תשובה

    ראשית תודה על דבריך, ואכן אני תקוה שהאתר יביא לחיזוק הלימוד בשו"ע רבנו.

     

    ובקשר לשאלתך, אין הבדל בין אם אתה מערה מכלי שני על הקפה, ובין אם אתה מכניס את הקפה למים שבכלי שני, העיקר הוא שלא לערות מכלי ראשון על הקפה.

    שלח תגובה
    חיים אהרון
    09/05/2014

    קפה בשבת

    במידה ואני חושש לדברי המחמירים שאין מושג של כלי שלישי, וכל עוד היד סולדת בו זה כלי שני, עדיין אין כל הבדל? אין זה דומה לחילוק בין לשפוך מים על קרח לבין לשים קרח במים?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    09/05/2014

    תשובה

    אין הבדל בין עירוי מכלי שני לכלי שני. ובמידה ואתה חושש לדעת המחמירים שכל עוד שהיס"ב לא לשפוך על דבר יבש, אזי העצה היא לשפוך חלב על הקפה תחילה, ורק אח"כ לשפוך המים חמים. 

    שלח תגובה
    chnina770@gmail.com
    20/05/2014

    שצעתי שיש אפשרות נוספת בהכנת קפה בשבת והיא לשפוך את החלב קודם שפיכת המים החמים. מדין תתאה גבר. וכך ניתן לשפוך ישירות מכלי ראשון. 

     

    האומנם?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    20/05/2014

    תשובה

    אכן כן, ובלבד שלא יהיה בכוס מעט חלב אלא יותר ממעט, כמו רבע או שליש הכוס.

    שלח תגובה
    מיכאל
    02/06/2014

    האם המיחם נהיה חלבי באופן זה?

    האם המיחם נהיה חלבי באופן זה? אין ממלאים מרק שצריך רק להוסיף את המים. לא כשר. מתוך מיחם. האם המיחם נהיה טרף? תודה.

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    02/06/2014

    תשובה

    לכתחילה צריך ליזהר לא לערות מהמיחם על דבר שאינו כשר, אך בדיעבד המיחם לא נהיה טרף. וכל שכן שהמיחם לא נהיה חלבי כשהערו מים חמים מהמיחם על כוס חלב.

    שלח תגובה
    מענדל ז.
    20/08/2014

    בשולחן ערוך יו"ד סי’ צב סעי’ ח נפסק שבמקרה שיש שני סירים א’ ע"ג השני (על האש), אזי הסיר התחתון מעביר את דינו (בנוגע לבו"ח) לסיר שמעליו. וטעם זה לכאו’ צ"ל במיחם, כמו מלחי’. וא"כ מדוע בדיעבד המיחם לא נהי’ טרף?! מדברי הרמ"א שם בסופו משמע שנהי’ טרף בדיעבד.

    שלח תגובה