יין בחול המועד

    הוסף תגובה לדף הראשי
    בנימין יצחקי
    11/04/2014

    יין בחול המועד

    האם צריכים לשתות יין כל יום מימי חול המועד או די בפעם אחת?


     

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    11/04/2014

    תשובה

    בפשטות צריך כל יום לשתות רביעית יין, וחיובו מן התורה, כמפורש בשוע"ר סי’ תקכט. ולענ"ד נראה שיש לשתות רביעית בלילה ורביעית ביום, כי שמחת הלילה נלמדת מריבוי מיוחד, ואינה כלולה בחיוב שמחת היום.

    שלח תגובה
    דוד זהבי
    17/04/2014

    יין בחול המועד

     

     

    האם גם בערב (אור ל) יום ראשון של חול-המועד צריך לשתות רביעת יין או שיוצא במה שעשה הבדלה על יין?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    17/04/2014

    תשובה

    לכתחילה צריך לשתות רביעית יין נוסף עבור שמחת המועד, כמו שמצינו גבי שבת שמלבד הקידוש תריך לשתות יין בתוך הסעודה מצד עונג שבת. אבל כמובן שאם קשה לו ניתן לצאת י"ח שתיית רביעית יין ע"י שתיית יין הבדלה.

    שלח תגובה
    נתנאל לייב
    20/04/2014

    הרביעית שבקידוש והבדלה עולה גם לענין רביעית של שמחה

    כך מובא בשיחות קודש תשל"א ח"א עמ’ 87 והביאו בהתקשרות גליון תסג עמ’ 18 ועוד. ומבאר שם הרבי שאין האיסור של ’מצוות חבילות חבילות’, כי הנ"ל הוא רק כאשר יכול לעשות ב’ המצוות בב’ פעמים ועושה בפעם אחת, הרי זה נראה לו כמשוי, אבל כשממילא נעשות ב’ המצוות יחד, אין בזה הענין של ’חבילות חבילות’.

    לגופו של ענין, האם לדעת כת"ר גם מי שלא אוהב יין יש עליו חובה לשתות רביעית יין כל יום ?

    ועוד שאלה: למנהגנו שמברכים ’לישב בסוכה’ על היין שבהבדלה בגלל שיש כאן מצוה שמחשיבה את אותה שתיה, צ"ל הדין לכאורה שהנכנס לסוכה לשתות רביעית יין בחוה"מ לשם מצות שמחה יצטרך לברך ’לישב בסוכה’ ! דאם הבדלה שהוא דרבנן מחשיב את היין עד כדי כך שמברכים עליו, כ"ש בשתיית רביעית יין שהוא מצוה מה"ת ?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    20/04/2014

    תשובה

    תודה על המ"מ. ובקשר לשאלתך הראשונה, מצות שמחת יו"ט תלויה בדעת האדם, כמבאר בשוע"ר סי’ תצח בקו"א סק"ה, ולכן מי ששונא יין אין עליו חובה לשתות יין, והוא הדין בבשר. ואפשר שזה גם תשובה לשאלתך למה לא מברכים לישב בסוכה על שתיית יין בסוכה. ודוק.  

    שלח תגובה
    נתנאל לייב
    20/04/2014

    בקשת הבהרה

    א. שאלתי היתה לגבי מי שלא אוהב ולא שונא, האם גם הוא מחויב ?

    ב. בנוגע לסוכה, כוונת הרב היא שכיון שאינו חובה על הכל, שוב א"א לברך גם למי שלדידו הוא חובה מן התורה ?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    20/04/2014

    המשך תשובה

    א. דייקתי "שונא", כי "לא אוהב" זו הגדרה לא ברורה (ואולי זה תלוי במצבים או בסוגיי יינות וכו’), ובכגון דא ספיקא דאורייתא לחומרא. 

     

    ב. ליתר דיוק, חשיבות המצוה נקבעת ע"י האדם ולא מצד עצם המצוה, והרי זה דומה לאלו שקובעים עצמם לשתות יין שאין מברכים על כך לישב בסוכה. 

    שלח תגובה
    נתנאל לייב
    20/04/2014

    לא הבנתי מה ההבדל בין היין של ההבדלה ליין של שמחת יום טוב ?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    20/04/2014

    תשובה

    אולי אחרי שתשתה ארבע כוסות בסעודת משיח תבין. חג שמח.

    שלח תגובה