משה ששונקין
11/03/2014
|
ברכת כהנים
הנני מסופק האם כשהש"ץ הוא כהן יחיד והוא נושא כפיו האם המקרא אותו צריך לומר את הנוסח או"א וכו’.
לכאורה מלשון רבנו בסידורו תחילה אומר הלשון "ש"ץ" אך כשמדובר על אמירת או"א הלשון הוא "המקרא" האם הכוונה לכל מקרא ולאו דוקא לש"ץ?
|
הרב אלאשוילי
11/03/2014
|
תשובה
כיון שלשון אדה"ז בסידורו אינה ברורה דיו (כי בפשטות נקט בלשון "המקרא" כיון שהוא זה שקורא ל"כהנים" לברך, שהרי מדובר בכמה כהנים, ואינו מזכיר כלל דין כהן אחד, מפני שבדרך כלל בחגים יש כמה כהנים, ולא נחית לבאר דין כהן אחד), לכן אין ברירה אלא לעיין בשו"ע שלו, ושם הוא כותב להדיא בסי’ קכח סל"ב שהכהן עצמו אומר או"א כי זה חלק מנוסח התפלה (ולפי מה שכתוב בסידור הרי הוא צריך לאמרו בקול רגיל ולא בלחש, עד תיבת "כאמור"), ואח"כ עולה לדוכן ומברך, ואז המקרא מקרא אותו, ואחרי ברכת כהנים חוזר לעמוד לאמירת "שים שלום".
|
הרב אלאשוילי
11/03/2014
|
המשך התשובה
זה עתה ראיתי שלשון אדה"ז בסידור דפוס ראשון (שהתפרסם זה עתה) הוא "יאמר הש"ץ"!
|
משה ששונקין
13/04/2014
|
ברכת כהנים
לאחר שבדפוס ראשון כתוב "יאמר הש"ץ" ורבנו הזקן שינה וכתב בדפוס שני או שלישי "יאמר המקרא" הדבר מלמד שבסידור פוסק רבנו שלא רק הש"ץ אומר או"א וכו’ אלא גם מקרא שאינו ש"ץ.
|
הרב אלאשוילי
25/04/2014
|
תשובה
אין כל הכרח לכך. ובפשטות השינוי הוא רק שינוי שם, שהש"ץ נקרא "מקרא" משעה שהוא מתחיל לומר "אלקינו וכו’".
|