כמות השתיה הנצרכת בהבדלה

    הוסף תגובה לדף הראשי
    נתנאל לייב
    04/03/2014

    כמות השתיה הנצרכת בהבדלה

    .בסימן קצ
    סעיף ו’ כותב שו"ע הרב, לגבי כוס של ברכה, ש’טוב לשתות רביעית לצאת מידי
    ספק ברכה אחרונה’, ובפשטות כן הדין גם בהבדלה מאותה סיבה. (וכ"כ המ"ב בפירוש
    לגבי הבדלה בסי’ רצ"ו סק"ו). ובסעיף ד’ כותב עוד, שסגי במלא לוגמיו,
    ובדיעבד אפילו שתה פחות מכך א"צ לחזור דספק ברכות להקל. רואים עכ"פ שוודאי
    א"צ יותר מרביעית
    .


    אך
    בסי’ רצ"ו ס"ו כותב: "אין צריך להטעים מכוס של הבדלה להשומעים כמו
    שצריך בכוס של קידוש, אלא המבדיל רגיל לשתות כולו". שאלתי היא: האם הכוונה
    שישנו מנהג בהבדלה לשתות את כל הכוס (חוץ מהמעט שצריך בשביל לכבות הנר) או שכוונת
    המילים ’המבדיל רגיל לשתות כולו’ היא, שבהבדלה בשונה משאר ’כוס של ברכה’ לא צריך
    להטעים לשומעים, (והכונה ב’כולו’ היא, שרק הוא שותו), אבל בנוגע לכמות השתיה,
    א"צ יותר מרביעית.

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    04/03/2014

    תשובה

    הפשט הוא גם וגם, כלומר, גם שהמבדיל צריך לשתות רביעית, וגם שרק הוא שותה ולא אחרים, וממילא אין מקום להשאיר יין בכוס בשביל שתיית אחרים.

    שלח תגובה
    נתנאל לייב
    04/03/2014

    מה הדין בכוס שיש בה יותר מרביעית ?

    אמנם צריך לשתות רביעית, אבל אם בכוס יש כמה רביעיות, האם צריך לנהוג לשתות את כולה, וכלשון שו"ע הרב ’המבדיל רגיל לשתות כולו’, או שסגי ברביעית ?

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    05/03/2014

    תשובה

    מהלשון "המבדיל רגיל" ולא "המבדיל צריך" משמע שלא מדובר רק על רביעית, כמו שכתב המשנ"ב, כי אז היה לו לומר "צריך", אלא אף יותר מרביעית, ואין להשאיר בכוס אלא בשביל כיבוי הנר. כלומר אין זה חובה לשתות יותר מרביעית, אלא כ"ה המנהג והרגילות. והטעם בפשטות הוא, כדי שלא לחלק בין כוס שמחזיק רביעית אחת או שתי רביעיות. ועד"ז ראינו גבי ד’ כוסות, שהמנהג הוא לשתות כולו אף שמן הדין מספיק רוב רביעית או רביעית.

    שלח תגובה
    נתנאל לייב
    05/03/2014

    בקשת הבהרה

    מדיוקו של כת"ר אפשר ללמוד שאין זה חובה אלא רגילות, אבל אולי כוונת הדברים שהרגילות היא, שלא להטעים לאחרים, ולכן שותה הוא בלבד,  ומה שכתב ’את כולו’ פירושו: שאינו צריך להעביר לאחרים, אבל לא שצריך לשתות את כולו ?

    נ.ב.

    לכאורה דין ד’ כוסות אינו ראיה לנדון דידן, דשם יש חיוב לשתות ’כוס’ (כמבואר בשו"ע הרב סי’ תע"ב סי"ט, ששונה דין ד’ כוסות מקידוש לפי דיעה הראשונה, ורק לפי דיעה השניה שמביא שם, מספיק לשתות רביעית) ולכן צריך לשתות ’רוב כוס’ דרובו ככולו, ולכתחילה כל הכוס. משא"כ בהבדלה צריך לשתות ’יין’ והשיעור הוא מלא לוגמיו. (ורביעית היא רק מצד ספק ברכה אחרונה).

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    05/03/2014

    תשובה

    כולו פירושו כל הכוס, ואם כדבריך היה לו לומר "לבדו".

    שלח תגובה