מהות השכינה

    הוסף תגובה לדף הראשי
    צמ
    05/03/2016

    מהות השכינה

    האם מותר להתפלל לשכינה
    ובכלל מה זה שכינה

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    06/03/2016

    תשובה

    אתה שואל שאלה גדולה. הרבה נכתב על נושא מהות השכינה בספרי קבלה וחסידות. בעיקרון כבר נחלקו על זה הרמב"ם והרמב"ן, הרמב"ם במו"נ כותב שהשכינה אינה חלק מהבורא אלא היא אור נברא ששכנה בבית המקדש, וכמובן שלפי זה אסור להתפלל לשכינה. אך הרמב"ן חולק עליו וסובר שהשכינה היא חלק מהבורא, וכך נפסק בקבלה ובחסידות. אלא שהדבר צריך להסבר נוסף, לפי הקבלה והחסידות השכינה (בכללות) היא דרגה נמוכה של הבורא אחרי צמצומים רבים, ונקראת שכינה על שם ששוכנת ומתלבשת תוך העולמות להחיותם ולקיימם, ונקראת בלשון הקבלה "מלכות דאצילות". אך גם לפי הסבר זה אין להתפלל לשכינה אם הכוונה לדרגה מסויימת במידותיו של הקב"ה, כי כתוב שצריך להתפלל "אליו ולא למדותיו", אל עצמותו יתברך ולא למדות שלו כפי שנאצלו בעולם האצילות. אך כל זה מדובר ללמדנים יודעי ספר. אבל אנשים פשוטים קוראים להקב"ה עצמו בשם שכינה, ולפי זה אין בעיה אם הם מתפללים לשכינה, שכן לדידם זהו כינויו של הקב"ה. ועל דרך האמור "אני מתפלל לדעת זה התינוק", כשם שהתינוק אינו מודע לכל הדרגות והספירות העליונות שישנם למעלה, אלא הוא מתפלל בפשטות אל הבורא, כך כל אדם צריך להתפלל אל הקב"ה בכבודו ובעצמו, ורק המקובלים היודעים את סודות הספירות והשמות וכו’, יש להם רשות להתפלל ולכוין בכל ברכה בתפלה לאחד מהשמות והספירות, אך גם אז זה לא במנותק מהבורא עצמו חלילה אלא כחלק מהבורא עצמו. ויש להאריך בכל זה הרבה, ואין כאן מקומו. ויעויין בהרחבה בספר דרך מצותיך להצמח צדק "שורש מצות התפלה".

    שלח תגובה