כבוד הבריות

    הוסף תגובה לדף הראשי
    לוי"צ
    20/08/2015

    כבוד הבריות

    שלום רב!
    סי’ רס"א קו"א סק"א משמע שכל שהותר בבין השמשות הותר בשבת בכבוד הבריות. האם ניתן ללמוד את זה גם לאמירה למלאכה דאורייתא,שכמו שהותר בבין השמשות ?
    תודה מראש על התשובה

    שלח תגובה
    אורח
    20/08/2015

    הבהרה

    להעיר שאנציקלופדיה תלמודית לא מגיע למסקנה מקובלת בהנ"ל

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    21/08/2015

    תשובה

    לא מצאנו (בשו"ע אדה"ז) שיהיה מותר לומר לנכרי לעשות איסור מלאכה של תורה משום כבוד הבריות, ואם כן לכאורה שאלתך טובה, ויתרה מזו בסי’ שמ ס"ב כותב שאיסור אמירה לנכרי קל יותר מאיסור שבות בידים, ובכל זאת לא מצאנו היתר כזה. וראה שו"ע אדה"ז סי’ שיב ס"ו.

    שלח תגובה
    לוי"צ
    21/08/2015

    המשך

    יישר כח! שיא, ב: כבוד הבריות דוחה מל"ת שהיא לא תסור, והן איסורים מד"ס. יג ה-ו-ז גנאי גדול או קטן.

    שלח תגובה
    לוי"צ
    21/08/2015

    המשך

    שיב ו הרי זה מחזי כתולש וחמור מסתם מראית העין (שלמהדו"ב הוא האמירה). מה שנראה נכון לכעת זה לא למחות ביד המקילין כבסימן רעו ח. בסימן תמד טז משמע דוקא בשב ואל תעשה הוא שהותר .

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    21/08/2015

    תשובה

    רק הערה אחת, אמירה לנכרי אינה אסורה משום מראית העין אלא משום שליחות, גם לפי המהדו"ב.

    שלח תגובה
    לוי"צ
    23/08/2015

    המשך

    תודה על הערה. באמת התבלבלתי בין מראית העין ומחזי כשליחות

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    27/08/2015

    תשובה

    ובזה גופא יש "מיחזי כשליחות" ויש "שליחות ממש" (מדרבנן), כידוע.

    שלח תגובה