מנחם מענדל
25/01/2015
|
אכילה קודם תפילין
1] האם יש עניין (או איסור) לאכול לפני הנחת תפילין?
2] מדוע אדמו"ר הזקן אינו כותב מאומה בנושא?
3] באם יש עניין לא לאכול לפני תפילין, האם ראוי להניח גם תפילין של ר"ת קןדם (משום שלר"ת תפילין של רש"י ככלום)?
|
הרב אלאשוילי
26/01/2015
|
תשובה
1) יש איסור לאכול לפני התפלה, וממילא זה כולל גם לפני התפילין. אלא שבסי’ פט ס"ה מתיר אדה"ז לאכול ולשתות לפני התפלה לצורך רפואה או למי שרוצה לכוין בתפלה, ואז יש איסור לאכול לקבוע סעודה (על לחם) לפני הנחת תפילין (כמו לפני כל מצוה), ורק טעימה (מזונות וכיו"ב) מותרת, כמבואר בשוע"ר סי’ רעא ס"ט, ע"ש. 3) תפילין של ר"ת הוא רק מידת חסידות, ואין איסור לאכול לפני הנחתן אפילו סעודה ממש. אם כי יש ענין להסמיך הנחתן לאחרי התפלה מיד מצד הברכה.
|
מנחם מענדל
26/01/2015
|
המשך שאלה על התפילין
מדוע א"כ אנו לא אוכלים (טועמים) לפני תקיעת שופר או נטילת לולב? האם אנו לא מחמירים גם בטעימה? וא"כ ה"ה לכאורה גם בהנחת תפילין שאין לטעום לפני ההנחה. כמדומני שמוהר"שב נ"ע כתב (וכן מוהריי"צ נ"ע) להקפיד לשתות תה ולטעום אחרי הנחת תפילין וק"ש (ולא ברור אם מצד ’עדות שקר’ או מצד טעימה קודם תפילין. וצ"ע. (כעיין גם הרב לוין ב’שיעורי הלכה למעשה סי’ פט)
|
הרב אלאשוילי
26/01/2015
|
תשובה
אכן במצוות שבאות מזמן לזמן אנו מחמירים גם בטעימה, כנראה מצד חביבות המצוה, אבל בתפילין שבכל יום לא ראינו שיקפידו על כך. אכן מה שבדורות הקודמים הניחו תפילין בזמן אמירת ק"ש קטנה, משמע משיחת הרבי הידועה שזה היה בשביל שלא יהיה כמעיד עדות שקר ח"ו, אבל לאחרי הביאור בשיחה ההיא, הפסיקו להקפיד על כך. ועצ"ע בכל זה.
|