תפלה לנשים

    הוסף תגובה לדף הראשי
    יהודה
    23/07/2014

    תפלה לנשים

    לפי מה שכתב שע"ר ריש סימן ע’ שנשים חייבות בזכירת יצ"מ, ולפיכך יש להן לברך ברכת אמת ויציב,
    א) האם יכולה להתחיל מ’אמת ויציב’ או שחייבת להתחיל מ’אני ה’ אלקיכם אשר הוצאתי’ או אפילו מתחלת פ’ ציצית
    ב) לכאורה פשוט שהוא הדין בברכת אמת ואמונה בלילה. או שיש שום מקום לחלק

    שלח תגובה
    הרב אלאשוילי
    24/07/2014

    תשובה

    אכן שאלות טובות, א) בפשטות צריכה לומר פרשת ויאמר כולה (או כתחליף צריכה להזכיר איזה פסוק או איזה ענין המדבר על יציאת מצרים), כמבואר בשוע"ר סי’ סז ס"א, ע"ש. ב) כך נראה לכאורה בפשטות, אך כד דייקת שפיר אדה"ז נזהר מלכתוב חיוב זה גבי נשים (כמו שכתב בסי’ סו סי"ב לגבי גברים), ולולי דמיסתפינא , הרי שלדידי הפשט בדברי אדה"ז הוא, שכיון שחיוב זכירת יציאת מצרים מצותה ביום ובלילה, הרי שלאשה זו מצות עשה שאין הזמ"ג, ולכן די לה בהזכרת יציאת מצרים פעם אחת ביום, ודי לה לברך ברכת אמת ויציב בלבד. ויש להאריך בזה, ואכ"מ.

    שלח תגובה
    נתנאל לייב
    08/10/2014

    החיוב הוא פעם ביום ופעם בלילה גם לנשים

    המצוה אינה זמן גרמא כי יש חיוב גם ביום וגם בלילה, ומי שיקיים רק אחד מהחיובים יעבור על מ"ע. וכיון שנשים חייבות במצוה זו כמ"ש אדה"ז, מאיזה כח נפטור אותן ממצות עשה שהן חייבות ? ומה שלא הזכיר אדה"ז חיוב הנשים באמת ואמונה, נראה שאת החיוב מדרבנן להזכיר נוסף ליצי"מ גם קריעת ים סוף, אין לנשים בלילה לדעת אדה"ז, ולכן אינן חייבות באמת ואמונה. והטעם נראה פשוט, כי תפילת ערבית רשות, ונשים לא קיבלו עליהן לחובה, ולכן גם לא תיקנו חכמים המצוה מדרבנן הנוספת על המצוה מן התורה. (כך כותב בפסקי תשובות סימן ע’, ודפח"ח). ומצוה לפרסם מצוה זו, שנשים חייבות בה מן התורה, וקורה הרבה שאשה אומרת קריאת שמע רק פרשה ראשונה ולא מזכירה כלל יצי"מ, ועל מצות ק"ש פטורה, ויצי"מ חייבת. בכבוד רב

    שלח תגובה